IP PBX به معنای (Private Branch Exchange) سوئیچ تماس بین کاربران ویپ در خطوط داخل یک مجموعه است که به آنها اجازه می‌دهد تا تعداد مشخصی خط تلفن (External Phone Lines) را بین خود تقسیم کنند؛ به عبارت دیگر، IP PBX سیستم سوئیچینگ تلفن (Telephone Switching System) در یک شرکت است. یک IP PBX معمولی، همچنین، می‌تواند تماس بین یک کاربر ویپ و یک کاربر تلفن سنتی یا بین دو کاربر تلفن سنتی را به همان شیوه ای که یک PBX مرسوم انجام می دهد، سوئیچ کند. مخفف عبارت فوق ممکن است در متون مختلف مانند IP-PBX، IP/PBX یا IPPBX ظاهر شود.
در یک PBX معمولی، وجود شبکه‌های جداگانه جهت برقراری ارتباط صوتی و انتقال داده ضروری می‌باشد. یکی از مزایای اصلی یک PBX این واقعیت است که از داده‌های همگرا و شبکه‌های صوتی استفاده می‌کند. به این معنا که دسترسی به اینترنت و همچنین ارتباطات ویپ و ارتباطات تلفنی سنتی، با استفاده از یک خط به هر کاربر امکان‌پذیر است. این مورد باعث انعطاف‌پذیری در رشد شرکت شدخ و می‌تواند هزینه‌های عملیاتی و نگهداری از تجهیزات را در طولانی مدت را کاهش دهد.
IP PBX سیستمی است که داخلی‌های مختلف یک سازمان را به شبکه‌ی تلفن عمومی همان سازمان متصل می‌کند و قابلیت ایجاد ارتباط با خارج از یک سازمان را برقراری می‌کند. گیت‌وی ویپ می‌تواند با یک PBX سنتی ترکیب شود تا کسب‌وکارها بتوانند از اینترانت (Intranet) مدیریت شده‌ی خود برای کمک به کاهش هزینه‌های تماس راه دور استفاده کنند و از مزایای یک شبکه برای انتقال صدا و داده (شبکه همگرا) بهره‌مند شوند. یک IP PBX می‌تواند به صورت فیزیکی یا نرم‌افزاری باشد. IP PBX همان سیستم تلفنی یا ویپ (VoIP) است.
کلیه حقوق این وب‌سایت متعلق به سایت فراداده می‌باشد