برای راه‌اندازی ویپ، گیتوی مناسبتر است یا کارت تلفنی؟
امروزه ویپ در بین مدیران شبکه و IT بسیار شناخته شده است و تقریبا افراد زیادی هستند که با امکانات و مزایای ویپ آشنا هستند اما مباحث فنی که در خصوص راه‌اندازی ویپ وجود دارد، سبب ایجاد چالش در تصمیم‌گیری برای مدیران خواهد شد.
یکی از مسائل چالشی، انتخاب بهترین راه‌حل جهت استفاده از خطوط PSTN در بستر شبکه است. در ادامه، با ذکر مثال و نمونه توضیحات را تکمیل خواهیم کرد.
فرض کنید قصد راه‌اندازی ویپ را در سازمان خود دارید، پس از بسترسازی و سنجش نیازهای سازمان، تجهیزات موردنیاز خود را با راهنمایی شرکت پیمانکار انتخاب می‌کنید و حالا نوبت به انتخاب مبدل یا واسط ارتباطی با شبکه‌ی PSTN می‌رسد. ممکن است لینک ارتباطی شما به صورت دیجیتال (PRI/E1) یا آنالوگ (FXO) باشد. در این مرحله، دو انتخاب خواهید داشت که باید یکی از آنها را برگزینید:
انتخاب اول: استفاده از دستگاه گیت‌وی ویپ است که به صورت مجزا از سرور ویپ فعالیت خواهد داشت؛
انتخاب دوم: نصب کارت آنالوگ یا دیجیتال ویپ (متناسب با لینک ارتباطی) بر روی سرور ویپ.

هریک از راه‌حل‌های فوق دارای نقاط ضعف و قوت است که در ادامه، بررسی خواهیم کرد. در این بررسی، معیارهای هزینه، کارایی، پایداری و واسط کاربری را درنظر گرفته‌ایم.
 
معیار اول: هزینه (Cost)
یکی از معیارهای مهمی که در بررسی اولیه و انتخاب یک راه‌حل تأثیرگذار است، موضوع هزینه‌ی این تجهیزات ویپ می‌باشد. بدیهی است، راه‌حلی که جهت راه‌اندازی ویپ، هزینه‌ی کمتری را برای سازمان دربر خواهد داشت، در الویت انتخاب خواهد بود.
قیمت یک کارت تلفن ویپ، بدون درنظر گرفتن قیمت تجهیزات جانبی آن، از یک گیت‌وی ویپ که شامل برد آنالوگ یا دیجیتال، یک DSP (Digital Signal Processor)، پورت شبکه و ... باشد، کمتر خواهد بود. البته باید درنظر بگیرید که در صورتیکه کارت تلفن ویپ را برای راه‌اندازی ویپ در سازمان خود انتخاب کرده‌اید، نیازمند استفاده از یک سرور ویپ با قدرت پرداز بالا هستید که در این صورت هزینه‌ی خرید چنین سروری هم به هزینه‌هایتان افزوده خواهد شد. بنابراین، ممکن است هزینه‌ی خرید یک گیتوی ویپ و یک سرور معمولی جهت راه‌اندازی ویپ با هزینه‌ی خرید یک سرور خوب و نصب کارت تلفن ویپ بر روی آن برابر باشد. پس نتیجه می‌گیریم که در این مورد معیار هزینه‌ می‌تواند گمراه‌کننده باشد و بهتر اینست که قبل از خرید تجهیزات، به کمک شرکت پیمانکار ویپ، برآورد هزینه‌ها را انجام دهید تا بهترین انتخاب را جهت راه‌اندازی ویپ داشته باشید.

معیار دوم: کارآیی (Performance)
گیت‌وی ویپ به لحاظ کارآیی (performance)، عملکرد بهتری نسبت به کارت تلفنی دارد. به این دلیل که پردازش‌های مربوط به تبدیل PSTN به IP در گیت‌وی ویپ، بر روی یک DSP مجزا انجام می‌شود و تمام منابع آن، جهت انجام یک عملکرد خاص طراحی شده‌اند. انطباق اجزا در یک گیت‌وی ویپ به بهترین نحو ممکن است و همین مورد سبب افزایش کارآیی آن خواهد شد.
پردازش مربوط به عملکرد گیت‌وی ویپ و کارت تلفن بر روی یک CPU انجام می‌شود و به دلیل وجود منابع اشتراکی، عملکرد ضعیف‌تر خواهد بود. البته اگر سرور ویپ خود را با پردازنده قوی انتخاب کنید، در حقیقت بر این ضعف غلبه کرده‌اید.

معیار سوم: پایداری (Survivability)
پایداری اجزاء ویپ به کارآیی آن بستگی دارد. به این معنی که یک سیستم با کارآیی بالا، احتمال وجود اختلال یا مشکل در عملکرد خود را به حداقل می‌رساند؛ در نتیجه، آن سیستم پایداری بالاتری خواهد داشت.
گیت‌وی ویپ، به دلیل کارآیی و پایداری بالا، مدت زمان زیادی عملکرد خود را حفظ می‌کند بدون اینکه نیاز به نگهداری داشته باشد. در حقیقت، گیت‌وی ویپ، به دلیل کارآیی و پایداری بالاف در صورت قطع ارتباط تلفنی مختل نخواهد شد. درحالیکه، کارت تلفن ویپ که در داخل سرور ویپ نصب می‌شود، نیازمند مراقبت و نگهداری بیشتری است و در صورت بروز اختلال در سرور ویپ، عملکرد کارت تلفن نیز دچار مشکل خواهد شد.
جهت برقراری ارتباط میان دفاتر مختلف یک سازمان، پایداری سیستم ویپ و انتخاب دستگاهی که دارای کارآیی و پایداری بالایی است، اهمیت ویژه‌ای خواهد داشت. از آنجایی که گیت‌وی ویپ، وابستگی به سرور ندارد، بروز اختلالات در عملکرد سرور، پایداری گیت‌وی را به خطر نمی‌اندازد اما در مورد کارت تلفن ویپ، به علت ارتباط مستقیم سرور و کارت ویپ، این قضیه کاملا برعکس است.

معیار چهارم: واسط کاربری (User Interface)
گیت‌وی ویپ، دارای واسط کاربری گرافیکی تحت‌وب است که به راحتی می‌توان تنظیمات مربوط به دستگاه، مانند تنظیمات پورت آنالوگ یا دیجیتال، نحوه‌ی مسیردهی ویپ و ... را از آن طریق انجام داد. استفاده از این واسط کاربری بسیار آسان است و نیازی به دانش فنی بالا ندارد.
تنظیمات مربوط به کارت تلفن ویپ، تقریبا دارای پیچیدگی بیشتری است و می‎بایست از طریق فابل‌های configuration صورت گیرد. روند نصب کارت، نصب درایور مربوط به آن بر روی سیستم‌عامل و تنظیمات آن نیاز به دانش فنی دارد و بهتر است تیم فنی شرکت پیمانکار آن‌ها را انجام دهند.

شایان ذکر است:
  • نصب کارت تلفن ویپ، قابلیت گسترش سیستم ویپ را میسر می‌نماید و در صورت نیاز به افزایش ظرفیت، می‌توان کارت دیگری به سرور ویپ اضافه کرد. درحالیکه، گیت‌وی‌های ویپ دارای ظرفیت مشخصی هستند.
  • گیت‌وی ویپ، به صورت پیش‌فرض، از کدک g729 پشتیبانی می‌کند اما اگر قصد استفاده از کارت تلفن ویپ را دارید باید این کدک را به ویپ خود بیافزایید.
  • عموما کارت‌های تلفن ویپ، دارای یک گزینه‌ی سخت‌افزاری به نام Echo Canceller هستند اما تعداد گیت‌وی‌هایی که از این ماژول سخت‌افزاری پشتیبانی می‌کنند بسیار بسیار اندک است (فقط برند سنگوما) و در اکثر گیت‌وی‌های ویپ  گزینه‌ی حذف صداهای مزاحم به صورت نرم‌افزاری پیاده‌سازی می‌شود.
 
همانطور که در این مقاله مطالعه کردید، استفاده از هریک از تجهیزات فوق دارای نقاط قوت و ضعف است، بنابراین برای تصمیم‌گیری و انتخاب بهتر، باید تعادلی میان معیارهای فوق درنظر گرفته شود، سپس اقدام به خرید نمایید. در این میان استفاده از راهنمایی‌های شرکت پیمانکار و مدیر IT سازمان خود را نادیده نگیرید.
 
کلیه حقوق این وب‌سایت متعلق به سایت فراداده می‌باشد